Innovasjon og verdiskapning

En av oppgavene til Høgskolen i Østfold er å bidra til innovasjon og verdiskaping basert på resultater fra forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid (UH loven §1-3). Høgskolen i Østfold jobber med å systematisere arbeidet med kommersialisering av forskningsresultater slik at våre innovasjoner i større grad vil bli anvendt av bedrifter, offentlige organisasjoner og komme allmenheten til nytte, i tråd med vårt samfunnsoppdrag.

Arbeid med innovasjon og verdiskapning ved HiØ

Har du en idé eller et forskningsresultat som du vil realisere?

Høgskolen har samarbeid med flere innovasjonsaktører som kan hjelpe deg videre med dette, eksempelvis Smart Innovation Norway og Kjeller Innovasjon. I tillegg har HiØ en intern ressurs der prodekan forskning ved Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi (IIØ), Tore Gimse er institusjonens fagansvarlige for innovasjon og kommersialisering i forskningsprosjekter i en 20% funksjon fra og med mars 2023.

Gimse har lang og bred erfaring med innovasjon og kommersialisering og kan bistå i alle deler av prosessen. For mer informasjon ta kontakt med Tore Gimse.

 

Mandat for funksjon som fagansvarlig for innovasjon og kommersialisering av forskningsprosjekter

Mandatet for funksjonen ble godkjent av rektor 26. september 2022. 

For å øke mengden forskningsbaserte ideer og prosjekter som kan utvikles til anvendbare produkter og/eller tjenester i nærings- og samfunnsliv ønsker HiØ å systematisere arbeidet rundt innovasjon og kommersialisering.

Måloppnåelse vil bidra til økt sysselsetting, og spesielt i regionen Østfold der høgskolens sentrale samarbeidspartnere er lokalisert. Vi kan også forvente større anvendt søkelys på deler av forskningen og dermed også mer relevans i den forskningsbaserte undervisningen ved høgskolen.

En slik systematisering krever at vi har en dedikert funksjon som fagansvarlig for innovasjon og kommersialisering ved HiØ. 

Funksjonens hovedoppgaver vil bli å:

  • etablere og videreutvikle en handlingsplan for innovasjon og kommersialisering ved HiØ
  • inspirere forskningsmiljøene til å tenke innovasjon og kommersialisering.
  • inneha, dele og bygge kompetanse på innovasjons- og kommersialiseringsarbeid.
  • bistå med nettverk og bestillerkompetanse i forhold til mulige kommersialiseringsprosesser.

Funksjonen skal i en innledende periode utgjøre en 20% fulltidsekvivalent. Ved god måloppnåelse og derav økende behov for ressurser vil det vurderes om flere personer skal ha innovasjon og kommersialisering som ansvarsområde. 

Funksjonen er naturlig tett knyttet til forskningsprosjektene ved HiØ, og vil derfor bli plassert organisatorisk i høgskolens forskingsadministrasjon der det rapporters til forskningsdirektøren.  

Alle prosjekter som skal i gang med en kommersialiseringprosess ved HiØ skal godkjennes og følges opp av funksjonen.

 

Følgende vil inngå i funksjonens ansvars- og myndighetsområde

  • utarbeide en institusjonell handlindplan for arbeid med innovasjon og kommersialisering ved HiØ og følge opp denne. 
  • etablere og kommunisere egnede prosesser for å understøtte denne handlingsplanen.
  • gjennomføre en kartlegging av høgskolens fagmiljø for å identifisere potensiale og motivasjon for å utvikle ideer og prosjekter i retning av anvendelse for nærings- og samfunnsliv. Kartleggingen skal inkludere alle fakulteter og akademiet, og skal bidra til å gi ledelsen et realistisk bilde av mulighetene.
  • være et kontaktpunkt og en rådgiver for forskere med ideer og ambisjoner om kommersialiseringsprosjekter. Samhandle med forskningsrådgivere, jurister og andre med relevant kompetanse for arbeidet ved HiØ. Herunder rådgi/kvalitetssikre beskrivelse av kommersielt potensiale i prosjektsøknader, og sikring av HiØs rettigheter i prosjektavtaler.
  • selektere ideer og prosjekter for videreutvikling i retning av kommersialisering. 
  • etablere forretningsplaner og kommersialiseringsprosjekter der det er aktuelt.
  • bistå og rådgi til å skaffe finansiering til kommersialiseringsprosjekter.
  • sørge for godt samarbeid med relevante, eksterne innovasjonsaktører som f.eks. Smart Innovation Norway, Blender, Ard Innovation NMBU, Kjeller Innovasjon eller andre aktuelle partnere i kommersialiseringsprosjekter.
  • ivareta HiØs interesser i kommersialiseringsprosjekter, og balansere disse med forskernes interesser og eventuelle 3.parter interesser.
  • Være rådgiver eller skaffe interne/eksterne råd i innovasjons- og kommersialiseringsprosessene knyttet til:
  • IPR håndtering, inkludert å gjøre patentvurderinger
  • finansiering og eierskap ved eventuell oppstart av bedrifter
  • gjøre nødvendige etiske vurderinger
  • gi råd til høgskolens ledelse om eierskap og forvaltning av ideer og potensielle selskaper.
  • oppmuntre og videreutvikle innovasjons- og kommersialiseringskulturen og -kompetansen hos UF-ansatte og ledelsen.
  • gi råd til forskningsdirektør om videreutviklingen av innovasjons- og kommersialiseringsstøtten ved Seksjon for forskningsadministrasjon.

Funksjonen skal i tillegg til å rapportere til forskningsdirektør informere ledelsen om progresjonen i arbeidet i formelle ledermøter hvert halvår. 

Immaterielle rettigheter (IPR)

Forskningsresultater skal i tillegg til rene akademiske formål, også skal kunne nyttiggjøres i næringsøyemed. Dette har aktualisert spørsmål om hvem som har rett til å bruke forsknings- og arbeidsresultatene, og det er nødvendig å klargjøre institusjonens rettighetspolitikk og å utforme et regelverk for håndtering av rettighets-spørsmål.

Det anbefales at du lager en plan for mulig kommersialisering før du formidler resultater fra din forskning slik at rettighetene til resultatene kan sikres før publisering finner sted. Hvis man ikke sikrer rettighetene før publisering, vil det medføre at oppfinnelsen ikke kan kommersialiseres. Så snart andre har fått vite om funnene dine, blir det vanskeligere å beskytte funnene og finne investorer som vil satse penger på å bringe resultatene fram til anvendelse i form av et produkt eller tjeneste. Presentasjon på konferanser er et eksempel på publisering. Etter patentering er det derimot mulig å publisere.

Rettighetspolitikk på Høgskolen i Østfold- IPR- policy (pdf)

Reglement om håndtering av ansattes rettigheter til forsknings- og arbeidsresultater ved Høgskolen i Østfold (pdf)