Universitet og høgskolerådets (UHRs) arbeidsgruppe for åpen evaluering har siden 2019 jobbet med en veileder for vurdering i akademiske karriereløp. Denne er nå er ferdigstilt. Veilederen foreslår et mer fleksibelt og helhetlig rammeverk for arbeidet med vurdering i akademiske karriereløp. Ambisjonen har vært å utvikle en veileder der mer åpenhet og større bredde i vurderingene skal råde, som motsats til ensidig bruk av indikatorer.
Noen hovedtrekk for diskusjonene bak disse endringsprosessene er:
- En styrket agenda for åpen forskningspraksis
- Ønske om å inkludere en større bredde av kompetanser, ikke minst på undervisningsområdet
- Å motvirke en ofte ensidig vekt på kvantifisering av forskningsresultater
Veiledningen er et forslag til en systematikk i hvordan ulike elementer skal vurderes og hvordan de kan kombineres til ulike formål og behov. Sentralt i veilederen står Norwegian Career Assessment Matrix (NOR-CAM), en matrise for vurdering av faglige resultater, kompetanse og erfaring. NOR-CAM er tenkt å fungere som en verktøykasse for et slikt vurderingssystem.
Veilederen og NOR-CAM skal kunne brukes
- av de akademiske institusjonene ved utlysning og ansettelse av vitenskapelig personale
- ved prosesser knyttet til opprykk fra ett vitenskapelig karrieretrinn til det neste
- av eksterne finansieringskilder ved vurdering av prosjektledere og medarbeidere i forbindelse med forskningssøknader
- av den enkelte ansatte i egen karriereutvikling
Veilederen er utviklet i nær dialog med institusjoner og fagmiljøer internasjonalt og vil være til hjelp ved f.eks. oppfølging av DORA-prinsippene.
Etablering av ny praksis når det gjelder vurdering av akademiske karrierer hviler på institusjonene, på fagmiljøene og ikke minst den enkelte vitenskapelig ansatte. I tillegg spiller Forskningsrådet en sentral rolle knyttet til vurdering av prosjektdeltakere.
UHR åpner nå for innspill både fra institusjoner og fra enkeltpersoner som skal bidra til videre arbeid med karrierevurdering. Høgskolen skal gi et institusjonelt innspill, men enkeltstående forskningsmiljø eller forskere kan bidra med innspill - lenke til spørreskjema finnes her.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere