Fyrtårnsverkstedet er et laboratorium for innovasjon og en møteplass mellom forskning, utdanning, reiselivsnæringen, politikere, virkemiddelapparatet, miljøbevegelsen og vanlige folk. Alt skjer tett på utfordringene og løsningene ute i nasjonalparken.
I disse tider med zoom blir vi utfordret på om det ikke er lettere på digitale flater (slipper sol, regn, møte mennesker på ordentlig, diskutere med mennesker du ikke kjenner, få kritikk for …). Vår opplevelse er at zoom et al er en tragedie for høyere utdanning generelt og oss som høgskole spesielt. Zoom er for lettvint, rent, pent og uinteressant. Både forskning og utdanning trenger motstanden i møte med samfunnet og andre interessenter for ikke havne bak lukkede dører uten relevans for noe eller noen. Det er nok tid som brukes på uinteressante problemstillinger med fasit bak i boka, eller forskningsprosjekt uten relevans utenfor akademia. Møteplasser som Fyrtårnsverkstedet og lignende prosjekt er viktigere enn noen gang.
Det er også mulig å gjennomføre også i COVID-19 tider. Årets nedskalert versjon inkluderte for våre forskere og studenter:
- Fredag: workshop ledet av Professor Peter Lindgren ved Aarhus Universitet gjennom koplingen av forskningsprosjektet Greenbizz og studentene ved Innovasjon og prosjektledelse
- Mandag: ryddeaksjon i nasjonalparken i samarbeid med Miljøbevegelsen Elv og hav, Kystlotteriet og Skjærgårdstjenesten i Fredrikstad
- Tirsdag: møte på miljø, reiseliv og forskning med politikere og administrasjonen i Fredrikstad og Hvaler kommune, Viken fylkeskommune og virkemiddelapparatet, høgskolens ledelse og forskningsadministrasjon
- Torsdag: innovasjonscamp for 70 førsteårsstudenter på hva slags opplevelser som kan utvikles på Strømtangen Fyr for å skape helårsbesøk på oppdrag for reiselivsklynga Visit Fredrikstad og Hvaler og miljøbevegelsen
- Fredag: Forskningssymposium på "emergence" med forskningsgruppa for innovasjon med deltakere fra Norge, Danmark og Frankrike
Relevans er kjernen i denne tilnærmingen til høyere utdanning. Relevans for forskning, arbeidsliv, miljøbevegelsen, politikere og vanlige folk, men også arbeidsrelevans for kandidatene vi utdanner. Vi er heldigvis ikke alene om å tenke dette. Arbeidsrelevansmeldinga kommer til våren. Et sentralt spørsmål er hvordan kan studenter bli mer relevante for arbeidslivet. Dette var bakteppet for forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø's besøk ved innovasjon og prosjektledelse i fjor! Besøket startet med en demonstrasjon av konsepter og prototyper i bachelorprosjektet "Elv møter hav" med Johann Vårvik, Anders Jamissen og Henrik Pettersen fra Innovasjon og prosjektledelse. Prosjektet springer ut fra ideene til Sten Helberg og er et samarbeid med Kystlotteriet og CH Evensen industriovner AS. Målet er å utvikle et produkt som samler opp plast under vann. Prosjektet skal redusere plasten i Glomma og forhindre at plasten når havet. Diskusjonen fortsatte på living labben der Henrik Johan Wulff og Ellen Sandvik Mikkelsen så på prosjektet fra bedriftens og oppdragsgiverens ståsted, før vi knyttet diskusjonen til akademias rolle i dette samarbeidet. Iselin Nybø utdypet arbeidet med stortingsmeldingen og viktigheten av samarbeidet mellom akademia, bedrifter og virksomheter.
For oss ved innovasjon og prosjektledelse handler dette om en prosjektbasert tilnærming til høyere utdanning og ikke minst troen på forpliktende og langvarig samarbeid. Det er bare sammen vi kan skape relevans både for studenter, forskning, virksomheter og bedrifter.
Vi sees på Fyrtårnsverksted for miljø, reiseliv og innovasjon 2021
Facebook side for Innovasjon og Prosjektledelse - Høgskolen i Østfold
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere