Markedsføring i bibliotek

Inntoget av sosiale medier i det private og offentlige rom har skapt mange nye markedsføringsmuligheter for bibliotekene. Disse mediene gir oss direkte tilgang til bibliotekets brukere. Den store mengden med informasjon vi blir møtt med hver dag gjør det likevel vanskelig for bibliotekene å skille seg ut i mengden. For at bibliotekets markedsføring skal nå frem på best mulig måte er det derfor nødvendig å ha en tydelig tanke og strategi bak markedsføringen.

Ned Potter foreleser om markedsføring på nett

Ned Potter foreleser om markedsføring på nett (Foto: Annelin Saxhaug Aatangen)

I regi av Norsk fagbibliotekforening avdeling Bergen ble det 11. februar arrangert et heldagsseminar om markedsføring i bibliotek med Ned Potter som foredragsholder. Potter, som jobber med markedsføring innen bibliotek, har skapt en strategisk markedsføringsstrategi spesialtilpasset til bibliotek. Tilstede på seminaret var to bibliotekarer fra Høgskolen i Østfold, Annelin Saxhaug Aatangen og Line Eidstø. Målet med deltakelsen var å fokusere på hvordan biblioteket kan kommunisere enda bedre med studentene og forskerne våre på sosiale medier.

Ifølge Potter er det spesielt to ting det er viktig å tenke på når vi markedsfører. Først og fremst er det viktig å velge ut noen få sentrale budskap vi vil formidle, og deretter segmentere brukergruppene vi vil markedsføre til. Per i dag bruker vi stort sett Facebook til å markedsføre arrangementer og utstillinger, i tillegg til at vi også deler det vi legger ut på Instagram. Fremover vil det være en ide å skille disse to plattformene i større grad. Facebook er for eksempel bedre egnet til å videreformidle informasjon, mens Instagram egner seg til å gi et innblikk i hva som foregår bak kulissene i det daglige. Det vil være nødvendig å ha ett bevisst forhold til hvilken informasjon som hører hjemme på hvilken plattform, og dette er noe vi vil ta tak i når vi jobber ut mot studenter og ansatte framover.

For å få til dette kan UX brukes som et redskap for å kartlegge hvordan biblioteket blir brukt, og hva som kan være verdt å markedsføre bedre. Biblioteket har allerede gjennomført noen enkle observasjonsstudier i bibliotekrommet for å kartlegge hvordan studenter og ansatte bruker det fysiske rommet. Gjennom 2020 vil vi blant annet se nærmere på hvordan vi kan bruke denne metoden på andre deler av tjenestene våre.

Biblioteket ønsker å jobbe kunnskapsbasert, og det kan på flere områder være utfordrende. Først og fremst representerer dette likevel en fantastisk mulighet, siden det gjør oss i stand til å innlede samtaler med brukerne våre på helt nye måter. Dersom du ønsker å holde deg informert om hva som skjer på biblioteket kan du følge oss på Facebook og Instagram (Fredrikstad og Halden)

Av Annelin Saxhaug Aatangen, Line Eidstø
Publisert 13. feb. 2020 14:45 - Sist endret 13. feb. 2020 15:09
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.