Vi er i en tid hvor det er aktuelt å se på hvordan vi jobber og løser oppgaver i hverdagen vår. Kravet og tempoet til faglig oppdatering øker, og vi vil ikke være i stand til å utføre alt.
En mulig løsning kan være å samarbeide med andre bibliotek i UH-sektoren, dele kunnskap, erfaringer og informasjon knyttet til digitale undervisningsopplegg i kildesøk, kildekritikk, akademisk skriving og referanseteknikk. Seminaret hadde fokus på deling, og flere institusjoner har allerede begynt med dette. Her er noen eksempler som vi fikk en gjennomgang av:
- Startpakka OsloMet: en introduksjon til oppgaveskriving, inkludert litteratursøk, kildebruk, kildehenvisning og kildekritikk https://student.oslomet.no/startpakka
- FilmMet – OsloMet (korte filmer om ulike emner) https://film.hioa.no/videos
- Bokskapet OsloMet (digitale læreverk knyttet til fag) https://bokskapet.oslomet.no/
- UiT – moocer om informasjonskompetanse og forebygging av plagiering https://uit.mooc.no/
- NTNU – opplæring i systematiske søk https://systemlit.wordpress.com/
- VIKO – hjelp til oppgaveskriving https://www.ntnu.no/viko/
- Søk & Skriv - en digital verktøykasse for oppgaveskriving https://sokogskriv.no/
- Kildekompasset - http://kildekompasset.no/
Alle som jobber med undervisning, både bibliotekarer og faglig ansatte, bør tenke nasjonalt samarbeid der faglig delingskultur i motsetning til personlig eierskap er veien å gå.
På dette seminaret ble det opprettet fire grupper som skal se på muligheten til å utvikle nasjonale nettverk for UH-bibliotek. Temaene ble dette:
- Metadata, søk med gjenfinning og referansehåndtering
- Fagdidaktikk & bibliotekets undervisningsbidrag
- Akademisk skriving på ulike nivåer
- Open Source/ Open Access
Kunnskapsdepartementet rapport «Digitaliseringsstrategi for universitets- og høyskolesektor 2017-2021» gir tydelige signaler om at det er et mål å dele digitale læringsressurser.
Nysgjerrig på mer om åpen og nasjonalt rettet publisering av digitale læreverk?
Se mer her http://moocahuset.no/?page_id=168
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere