Utdanningsforskningen ved HiØ er evaluert

I 2016 tok Forskningsrådet initiativ til en bred evaluering av utdanningsforskningen i Norge (UTDEVAL), og utnevnte en internasjonal ekspertkomite for å gjennomføre evalueringen. Utvalgets mandat fastsatte at evalueringen skulle vurdere norsk utdanningsforskning med hensyn til kvalitet, forskningskapasitet, strategisk fokus og samarbeid, samt relevans og samfunnsmessig påvirkning. Evalueringen gir også en oversikt over hvordan utdanningsforskning gjør det internasjonalt, og den gir også anbefalinger for å videreutvikle forskningsområdet. Evalueringsapporten ble nylig tilgjengelig – du finner den HER.

Til sammen deltok 16 institusjoner i UTDEVAL. De dekket 36 forskningsområder og inkluderte 1556 forskere, hvorav 18 forskere var fra HiØ (LU, regner jeg med). Forskerne ved HiØ kommer godt ut av evalueringen når det gjelder siteringer (se figur nedenfor), mens vår institutional score ikke var så bra, se HER. Det bør bemerkes at bibliografiske indekser slik som Scopus ikke gir et komplett bilde av publiseringsaktiviteten (inkluderer bl.a. ikke monografier og antologier).

  • Utvalgt funn og anbefaling i evalueringsrapporten:
  • Norsk utdanningsforskning bidrar til den internasjonale forskningsfronten, men en for stor andel av publiseringen er i nasjonale publikasjonskanaler med begrenset distribusjon. Mer av forskningen bør publiseres i internasjonale, fagfellevurderte tidsskrifter.
  • Forskningsrådet bør stimulere til tettere samarbeid mellom utdanningsforskning og lærerutdanning. Det må gjøres mer for å styrke sammenhengen mellom utdanningsforskning og lærerutdanning.

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 22. mars 2018 19:13 - Sist endret 24. sep. 2019 10:50
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.