Generelt anses det som positivt at krav til undervisningskompetanse økes for ansettelser og opprykk av førsteamanuenser og professorer for å møte departementets og samfunnets forventninger om økt kvalitet i undervisning på universiteter og høgskoler. Det er allment kjent at undervisningskvaliteten er svært varierende på institusjonene i UH-sektoren og dette er et nødvendig tiltak som kan heve kvaliteten til fordel for våre studenter.
Vi mener videre at det er betimelig med tilleggskrav mhp. undervisningskompetanse for ansettelse av professorer utover de grunnleggende kvalifikasjonene for undervisning og veiledning som er gitt for førsteamanuensisstillinger. Dette er forventet da professorkandidater bør ha opparbeidet en høyere kompetanse innen feltet enn søkere til førsteamanuensisstillinger, og vil stimulere til økt fokus på undervisningskvalitet hos ansatte med ønsker om opprykk.
Det kan være uheldig å rangere søkere basert på utdanningsfaglig kompetanse i visse tilfeller der kandidatene foreløpig ikke har hatt mulighet til å opparbeide seg denne kompetansen. Kravene om undervisningskompetanse for førsteamanuenser vil gjøre det vanskelig for de med doktorgrad uten pliktarbeid å nå opp i konkurransen med kandidater som har hatt pliktarbeid som undervisning og sensurering i sitt doktorgradsløp. Forskjellen er at kandidaten uten pliktarbeid ikke har tilsvarende erfaring, men de kan likevel ha et like godt potensiale til å bli en god foreleser. Og siden antallet treårige doktorgrader uten pliktarbeid vokser vil dette gjelde en økende mengde kandidater. For professorstillinger er dette annerledes da kandidatene har hatt mer sammenliknbare muligheter for å oppnå utdanningskompetanse. Vi støtter dermed at utdanningskompetanse skal være et «maksimumskrav» for førsteamanuenser og at kandidatene bør gis en mulighet til å oppfylle kravene 2-3 år etter ansettelsen. For professorer derimot bør kravet om utdanningskompetanse for så vidt være et minimumskrav, men for å sikre at en ikke går glipp av søkere som er i forskningsfronten på sitt felt, og som ikke kan dokumentere tilstrekkelig utdanningsfaglig kompetanse, bør det i helt spesielle tilfeller åpnes for at kandidatene gis mulighet til å oppfylle minimumskravene etter ansettelse. Dette kan f.eks. være aktuelt for utenlandske søkere som kommer fra en annen kultur hva gjelder krav om utdanningsfaglig kompetanse.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere