Mystisk lys øker forståelse for realfag

Det er ikke grenser for harseleringen «UFO-gjengen» på IR og IT har måttet tåle alle de årene de har studert lysfenomenene i Rørostraktene. Også de som bodde i området har fått gjennomgå.  Jeg husker et leserinnlegg i Adresseavisen (i Trondheim) på 80-tallet, der det ble antydet at innavl var grunnen til at så mange i den lille bygda Holtålen observerte disse lysfenomenene.

Mye vann har rent ut i havet siden den gangen. Aktiviteten er blitt stueren. Erling Strand (IT) var den som startet opp det hele og i 2013 fikk han HiØs formidlingspris, mye takket være sin formidling av Hessdalen-fenomenet. For et par år siden fikk IR v/Anna-Lena Kjøniksen tildelt millionbeløp fra Thon-fondet, til studentaktiv forskning på lysfenomenene. I 2017 ble det sendt inn en H2020-søknad der en tok sikte på finne opprinnelsen til lysfenomenet, med tanke på å evt. utnytte det kommersielt. Søknaden nådde ikke opp i den sterke konkurransen, men fikk OK evaluering.

I forrige uke fikk IR-avdelingen v/Bjørn Gitle Hauge penger fra Forskningsrådet, for å øke barns og unges forståelse for realfaglig forskning og dens betydning for samfunnet.  En vil også bidra til å øke målgruppens interesse for forskning ved å la dem delta i et internasjonalt feltforskningsprogram som jakter på løsningen på gåten med de flygende lyskulene. Gjennom aktiv deltagelse i banebrytende forskning, skal barn og unge fra grunnskolen og videregående skole vises at forskning er en mulig fremtidig karrierevei. Prosjektet varer i 3 år og involverer over 200 barn, unge og studenter.

I april tar en sikte på nok en H2010-søknad, da innenfor programmet Swafs – Science with and for society. Dette programmet finansierer aktivitet som bidrar til å øke interessen for forskning, til å øke kunnskapsgrunnlaget for beslutninger, og til å øke antall forskere i Europa.

Bildene er fra Facebook-siden: Science Camp Hessdalen

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 22. feb. 2018 21:20 - Sist endret 24. sep. 2019 10:50
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.