I Trondheim på 1960- 0g 70-tallet kjente jeg en som var leder for kommunens byggekomite noen år. Denne komiteen hadde bl.a ansvaret for mye «gravearbeid» i byen. Den gangen, som nå, kunne du ikke grave noe sted i Trondheim uten å finne spennende saker for arkeologer. For å forhindre at folka med teskjeer, som han kalte dem, skulle stanse vedlikeholdsarbeidet, fikk vedlikeholdsmannskapene gjerne beskjed om å holde tett om evt. funn av beinrester eller andre godsaker.
Hvis DU graver i hagen og kommer over skjelettrester eller du finner et «skjelett i skapet», er det viktig å involvere politiet eller rette myndighet raskt. Dersom materialet er av nyere dato (20 år eller yngre) og ved mistanke om en kriminell handling, setter politiet i gang etterforskning for å få bekreftet eller avkreftet om dødsfallet skyldes en straffbar handling.
Så til poenget (for å forsvare at dette i det hele tatt omtales her): FoU-utvalget er opptatt av forskningsetikk, og forskningsetisk er det ingen forskjell på menneskelige levninger, fredet eller ikke! Kjekt også å finne en anledning til å skrive om skumle ting og orientere om skjelettutvalget (ingen fra HiØ sitter i utvalget).
Innlegget er inspirert av denne artikkelen på nettsiden til de etiske komiteene.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere