Tellekantsystem – til glede og besvær

«Det er på høy tid å opprette systemer som gjør at faglig ansatte får mulighet til å praktisere det loven pålegger dem.», står det i et debattinnlegg i Bergesn Tidende 11. januar, skrevet av Hilde Traavik, dosent i norsk, Høgskolen i Bergen, Anne Ørvig, førstelektor i drama, Høgskolen i Bergen, Benthe Kolberg Jansson, dosent i norsk, Høgskolen i Østfold. Det siktes her til det nasjonale tellekantsystemet som kun premierer publisering på nivå 1 og 2.

Norske universiteter og høyskoler har tre likestilte, lovpålagte oppgaver: å tilby utdanning og drive forskning på et høyt internasjonalt nivå og å formidle kunnskap. Forfatterne mener at det nasjonale tellekantsystemet ikke legger til rette for det siste, nemlig å formidle kunnskap, og ber Kunnskapsdepartementet om å gjøre noe med dette. Nå er det ikke slik at KD ikke har prøvd dette. To ganger har en vurdert dette, men begge gangene har en kommet til at «det er for komplisert».

Ved HiØ kan vi imidlertid være stolte av at vi har fått til dette, med vårt lokale tellekantsystem som premierer sgs all formidling ansatte gjør. Det er ingen andre UH-institusjoner som setter av i nærheten av så mye til formidling som HiØ. Vi har 4 kategorier for formidling (F0, F1, F2, F3). De forskjellige formidlingspublikasjonene plasseres i disse kategoriene avhengig av «vanskelighetsgrad».

HER kan du finne sammenhengen mellom Cristin-kategoriene og kategoriene i vårt lokale tellekantsystem.

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 11. jan. 2016 07:15 - Sist endret 24. sep. 2019 10:39
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.