TDI – Turbocharged Direct Injection, eller?
For bilfrelste er TDI riktig nok ensbetydende med Turbocharged Direct Injection, men de som skal budsjettere forskningsprosjekter i UH-sektoren tenker nok primært på TDI som Totalkostnadsmodellen. TDI-modellen er en felles nasjonal modell som synliggjør alle kostnader i forskningsprosjekter med ekstern finansiering. TDI-modellen skal benyttes i ALLE søknader som sendes til Forskningsrådet. TDI er visstnok ikke en forkortelse, men jeg vil tippe opphavet er at T står for Total, D for Direkte (kostnader) og I for Indirekte (kostnader). I denne modellen deles kostnadselementene inn i direkte og indirekte kostnader. De direkte kostnadene kan knyttes til bestemte aktiviteter, mens de indirekte kostnadene er «felleskostnader» for institusjonen, som fordeles på de enkelte prosjektene. De indirekte kostnadene i et forskningsprosjekt er en andel av felleskostnadene til institusjonen. Andelen skal tilsvare prosjektets andel av institusjonens totale virksomhet.
Kostnadselementene i et FoU-prosjekt er vist nedenfor:
- De ulike kostnadselementene skal settes inn i kostnadsplanen i Forskningsrådets søknadsskjema som angitt her:
- Personal og indirekte kostnader: D1, D2, D3, IG og IA
- Innkjøp av FoU-tjenester: D6
- Utstyr: Denne er forbeholdt avskrivninger på søkers egne utstyrsinvesteringer. Den skal ikke føres noe her for institusjoner som har innført TDI-modellen, siden denne forutsetter at slike avskrivninger inngår i leiestedskostnadene (D5).
- Andre driftskostnader: D4 og D5
Skræmt? Fortvil ikke! Økonomienheten ved HiØ har kompetanse på TDI.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere