Ledelsesforsker Jan Ketil Arnulf ved BI har identifisert fem kjennetegn ved gode visjoner:
- Visjonen skal være ambisiøs, men samtidig uttrykke tiltro til at medarbeiderne kan gjøre visjonen til virkelighet.
- En god visjon bør virke inviterende. Jo flere som blir invitert, desto bedre.
- En god visjon utfordrer det bestående.
- En god visjon uttrykker et høyt prestasjonsnivå kombinert med ideologiske og verdimessige overtoner.
- Jo enklere en visjon er, jo bedre. Enkle visjoner kan også kommuniseres via logo, og reklamemateriell mens lengre visjoner krever fremføring av budskapet.
- NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden
- HiOAs visjon: Ny viten – ny praksis
- HiØs visjon: Høgskolen i Østfold møter fremtiden med grenseløs kunnskap
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere