Skal det være en visjon?

VISJONER har vært heftig diskutert i media de siste dagene. Senest på Dagsnytt 18 tirsdag 4. april, der professor Kristian Gundersen (UiO) og PR-mannen Ingebrigt Steen-Jensen debatterte nødvendigheten av visjoner. Utgangspunktet var et innlegg i Aftenposten av Gundersen der han forteller at han fikk lagt ved en protokolltilførsel til vedtaket om å sende Universitetet i Oslos visjon tilbake for videre bearbeiding, og der står det: «Jeg mener denne typen visjon ikke er et egnet styringsverktøy for høyt utdannet og høyt motivert personell og ønsket ikke å gå videre med saken».

Ledelsesforsker Jan Ketil Arnulf ved BI har identifisert fem kjennetegn ved gode visjoner:

  1. Visjonen skal være ambisiøs, men samtidig uttrykke tiltro til at medarbeiderne kan gjøre visjonen til virkelighet.
  2. En god visjon bør virke inviterende. Jo flere som blir invitert, desto bedre.
  3. En god visjon utfordrer det bestående.
  4. En god visjon uttrykker et høyt prestasjonsnivå kombinert med ideologiske og verdimessige overtoner.
  5. Jo enklere en visjon er, jo bedre. Enkle visjoner kan også kommuniseres via logo, og reklamemateriell mens lengre visjoner krever fremføring av budskapet.
  • NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden
  • HiOAs visjon: Ny viten – ny praksis
  • HiØs visjon: Høgskolen i Østfold møter fremtiden med grenseløs kunnskap

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 5. apr. 2016 10:39 - Sist endret 24. sep. 2019 10:41
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.