Glimt fra Nasjonal forskerutdanningskonferanse 2016

Hvert år arrangeres Nasjonal forskerutdanningskonferanse. Målet med konferansen er å sikre bedre kvalitet i forskerutdanningen i Norge, gi et internasjonalt perspektiv, samt styrke samarbeid og innovasjon innen forskerutdanningen. NTNU var vertskap for årets prikkfrie arrangement som gikk av stabelen 6. og 7. juni på Royal Garden Hotell i Trondheim. Hvorfor stiller så en representant for HiØ opp på dette? Et betimelig spørsmål siden vi ikke har forskerutdanning. Svaret er at kanskje er ikke forskerutdanning i Østfold like utenkelig som det var bare for noen få år siden….

Et sentralt tema på årets konferanse var veiledning av doktorgradsstudenter. Noen land, bl.a. Sverige, har formalisert dette og krever at de som veileder phd-studenter må dokumentere at de har veiledningskompetanse. Det er en trend at phd-utdanning profesjonaliseres, og den er nå blitt mye mer strukturert. Nytteverdi og tverrfaglighet er også blitt viktigere. Det er forsket lite på å finne effekten av profesjonalisering av veiledningen. Det er heller ikke krystallklart hvilke faktorer som har betydning for veiledningen, ei heller hvordan slike veiledningsprogrammer skal evalueres.

UiB-rektor Dag Rune Olsen var invitert på konferansen for å fortelle om helsetilstanden til norsk phd-utdanning. Hans råd var at phd-studentene ikke bør ta hele utdanningsløpet (bachelor, master, phd) ved samme institusjon, og i hvert fall ikke ha samme veileder hele veien. Han måtte imidlertid medgi at UiB var (er?) dårligst i klassen når det gjelder å rekruttere phd-kandidater utenfor egen instititusjon (UiS, UiN og NMBU er best). Prorektor for utdanning ved UiT, Kenneth Ruud, henviste til at det er funnet ut at resultatene fra phd-kandidatene som reiser ut har større nytteverdi/impact enn de som ikke gjør det (OECD-beregning fra mai 2013). Han løftet også frem dilemmaet mange phd-studenter opplever, mellom å  finne helt ny kunnskap og det å lære seg god forskningsmetodikk. Et annet av Ruuds poenger var at noen bruker en for stor andel av rekrutteringsstipendhjemlene til kvalifiseringsløp mot førstekompetanse.

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 8. juni 2016 08:51 - Sist endret 24. sep. 2019 10:43
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.