Dagens situasjon i Norge er, iflg. Kirsti Rye Ramberg (NTNU) som holdt et innlegg på årskonferansen, at digital teknologi ikke er tatt i bruk så mye som ønskelig. Nå er det jo en kjent sak at det å få til endringer i UH-sektoren er utfordrende. I denne sammenhenger er det derfor fristende å hente fram dette sitatet fra Max Planck (1858–1947): A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it.
En av presentasjonene (jeg husker ikke hvilken) på konferansen fremholdt at: Målene er å skape undervisning som gir økt læringsutbytte for studentene, leder til mer samarbeid, er tettere koplet til forskning og praksis, og tar i bruk nye og mer varaible undervisningsformer. For å få til dette må en tørre å tenke nytt og annerledes.
Ramberg fortalte at ved NTNU har en iverksatt følgende tiltak for å gjøre noe for å få fortgang i utviklingen:
- Etablert teknologisk og pedagogiske støttefunksjoner for digitalisering av læring.
- Produksjon av digitale læringsobjekter og nettkurs.
- Satt i gang læreprosesser der bruk av hensiktsmessig teknologi i undervisning og læring inngår i korte og langsiktige kompetansehevingstiltak.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere