Innføring av digital teknologi i høyere utdanning går sakte

Norgesuniversitetet (NUV) skal som mange vet stimulere til utvikling og bruk av teknologi for læring og fleksible studietilbud i høyere utdanning, og fremme utdanningssamarbeid mellom høyere utdanning og arbeidsliv gjennom bruk av læringsteknologi. 27. og 28. september arrangerte NUV sin årlige konferanse i Tromsø for potensielle søkere.

Dagens situasjon i Norge er, iflg. Kirsti Rye Ramberg (NTNU) som holdt et innlegg på årskonferansen, at digital teknologi ikke er tatt i bruk så mye som ønskelig. Nå er det jo en kjent sak at det å få til endringer i UH-sektoren er utfordrende. I denne sammenhenger er det derfor fristende å hente fram dette sitatet fra Max Planck (1858–1947): A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it.

En av presentasjonene (jeg husker ikke hvilken) på konferansen fremholdt at: Målene er å skape undervisning som gir økt læringsutbytte for studentene, leder til mer samarbeid, er tettere koplet til forskning og praksis, og tar i bruk nye og mer varaible undervisningsformer. For å få til dette må en tørre å tenke nytt og annerledes.

Ramberg fortalte at ved NTNU har en iverksatt følgende tiltak for å gjøre noe for å få fortgang i utviklingen:

  • Etablert teknologisk og pedagogiske støttefunksjoner for digitalisering av læring.
  • Produksjon av digitale læringsobjekter og nettkurs.
  • Satt i gang læreprosesser der bruk av hensiktsmessig teknologi i undervisning og læring inngår i korte og langsiktige kompetansehevingstiltak.

 

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 3. okt. 2016 12:53 - Sist endret 24. sep. 2019 10:45
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.