Hvorfor skal DU bry deg om sosiale medier?

Dette var tittelen på «inspirasjonsforedraget» som Audun Farbrot holdt for «Utvalget for formidling og samfunnskontakt» – FoS-utvalget – på Litteraturhuset i Fredrikstad 27. januar. Farebrot er fagsjef forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI. I dette blogg-innlegget har jeg stort sett trukket fram elementer i Farebrots presentasjon.

Utgangspunktet for et ønske om å bli inspirert av Farebrot var at det i HiØs strategiske plan står at vi skal:

  • bruke tidsriktige kommunikasjonskanaler
  • øke kompetansen innen forskningsformidling

Hensikten med å «være på» sosiale medier er at det kan brukes til å bygge faglig identitet på nettet, både for enkeltpersoner og institusjoner. Hvis vi ikke gjør det selv risikerer vi at noen andre gjør det!

Forskere må gjøre forskning og fagkunnskap tilgjengelig, relevant og interessant(!) for utvalgte målgrupper i kanaler som åpner for dialog og deltakelse. Det samme gjelder administrativt ansatte som sitter på informasjon som kan/bør deles med andre.

Du kan kommunisere i digitale og sosiale medier gjennom to bærebjelker:

  1. Etablere og utvikle en nettside der du publiserer innhold (f. eks. en blogg)
  2. Ta i bruk en eller flere tjenester for deling og dialog (f. eks Twitter, Facebook, LinkedIN)

Content is King – også i sosiale og digitale medier! Godt innhold er (dessverre) ikke nok! Du må møte folk der de er og «invitere dem hjem» til deg, dvs. du må by på deg selv.

I løpet av 2016 vil det bli arrangert blogg-kurs for ansatte.


Audun Farebrot på Litteraturhuset i
Fredrikstad 27. januar

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 28. jan. 2016 06:05 - Sist endret 24. sep. 2019 10:40
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.