Hvorfor bør HiØ ha egne ph.d.‒program?

Rektor har lansert Forskningsløftet ved HiØ, og har som et ledd i denne lanseringen bedt ei arbeidsgruppe om å utrede mulighetene for å opprette doktorgradsutdanning (ph.d.) ved HiØ. I dette utdraget fra arbeidsgruppas rapport som ble sendt til rektor 1.12, argumenteres det for hvorfor HiØ bør etablere ph.d.-program:

Høgskolene rapporterer til Kunnskapsdepartementet (KD) og blir målt med samme styringsparametere som universitetene. Det blir derfor viktig å konkurrere på like vilkår. For enhver utdanningsinstitusjon som har ambisjoner om å drive forskning på et høyt nivå, vil etablering av ph.d.-program bygge på en portefølje av akkrediterte masterprogram. Stipendiater må ha en masterutdanning eller tilsvarende som grunnlag for å delta i en ph.d.-utdanning. HiØ har økt antall masterprogram betydelig de senere årene, tretten er nå akkreditert, og antallet vil øke de nærmeste årene. Det er derfor på høy tid at HiØ søker akkreditering for ett eller flere doktorgradsprogram. Akkreditering vil dokumentere at høgskolen har skapt robuste fagmiljø som vil styrke grunnutdanningenes faglige aktiviteter, og bidra til at HiØ hele tiden har oppmerksomhet på å oppfylle tilsynsforskriftens krav på master- og ph.d.-nivå.

Oppbygging av doktorgradsutdanning vil kunne bidra til å bygge en sterkere forskningskultur ved HiØ. Høgskolen trenger økt vitenskapelig publisering. Det er videre en forutsetning for å oppnå eksternt finansiering av forskning og utvikling (FoU) at de fagansatte er medlemmer i aktive forskernettverk, og dokumenterer ledelse av og/eller deltagelse i forskningsprosjekter. Hvis HiØ etablerer doktorgradsprogram, vil arbeidet med å rekruttere ansatte med doktorgrad og professorkompetanse bli lettere. Dermed øker vår attraktivitet som samarbeidspartner i universitets- og høyskolesektoren, både nasjonalt og internasjonalt.

Aktuelle fagområder for ph.d.
Innspill fra FoU-lederne viser motivasjon og optimisme for å utvikle egne ph.d.- program. ØSS vil kunne utvikle et ph.d.-program sammen med LU innenfor språk, språkinnlæring og språkdidaktikk, heretter kalt SSS. Fremmedspråksenteret kan gi viktige bidrag i et slikt ph.d.-program. En rapport datert 8. juni 2012 med tittel «Morgendagens lærerutdannere» tysk og engelsk, viser et godt forarbeid som utgangspunkt for et ph.d.-program innenfor SSS. Et annet ph.d.-program kan ta utgangspunkt i «Arbeidsliv-, profesjons- og tjenesteforskning» heretter kalt APT (et samarbeid mellom HS og ØSS og til en viss grad IT). Et tredje kan ta utgangspunkt i «Teknologi- energi – samfunn» heretter kalt TES (samarbeid mellom IT, IR, HS og Akademiet).

Arbeidsgruppa foreslår at HiØ gjennomfører en prosess for konkrete valg av opptil tre tverrfaglige ph.d.-områder, og at den gjennomføres våren 2017. Prosessen vil ende opp med en faglig rapport og et framlegg av en vedtakssak i høgskolestyrets junimøte 2017.

Rammene for prosessen påvirkes av de faglige satstingsområdene TES og APT, og av tidligere planer for etablering av et doktorgradsprogram mellom ØSS og LU (SSS).

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 7. des. 2016 09:52 - Sist endret 24. sep. 2019 10:46
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.