Holdningsforskjeller ved HiØ og HiOA

Hanne Tvete har utført en masteroppgave ved Høgskolen i Oslo og Akershus, der hun har undersøkt hva slags holdninger forskerne ved Høgskolen i Østfold (HiØ) har til Open Access (OA) og i hvilken grad disse holdningene gjenspeiler seg i praksis. Hun har dessuten sammenlignet svarene med en tilsvarende undersøkelse gjort på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), for å se på likheter og ulikheter mellom forskernes holdninger og praksis ved de to høgskolene. Dette innlegget er et redigert utdrag av sammendraget og konklusjonen i oppgaven.

Undersøkelsen viser at forskerne ved HiØ har en generell høy kjennskap til OA, men er ikke godt kjent med de ulike retningene innen OA. Det institusjonelle arkivet Brage er ukjent for mange og egenarkiveringspraksisen er lav. Omtrent halvparten av forskerne kjenner til et OA-tidsskrift innen sitt fagfelt, men de er skeptiske til kvaliteten på fagfellevurderingen og få har publisert OA. Forskerne ved HiOA har også en generell høy kjennskap til OA. De er derimot godt kjent med det institusjonelle arkivet ODA og har en høy egenarkiveringspraksis. Mange forskere kjenner til OA-tidsskrifter og halvparten har publisert OA. Forskerne ved begge høgskolene mener at OA-tidsskrifter mangler prestisje og kvalitet.

Høgskolen i Østfold har ikke kommet like langt som HiOA i sitt arbeid med sitt institusjonelle arkiv (Brage) og kan ikke vise til like gode tall for egenarkiveringspraksis som HiOA. Det er en generell høy bevissthet om OA blant forskerne ved HiØ, men få har publisert i åpne tidsskrifter. Høgskolens nyopprettede publiseringsfond for støtte til OA-publisering kan være med på å øke antall OA-publiseringer ved skolen. I publiseringsfondets retningslinjer står det at artikkelen skal registreres i CRIStin og gjøres tilgjengelig i HiØ Brage. Dermed kan også egenarkiveringspraksisen øke. Skal HiØ komme opp på samme nivå som HiOA vil det være viktig å etablere en OA-policy.

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 24. aug. 2016 08:08 - Sist endret 24. sep. 2019 10:44
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.