Forslag til endringer i støtte- og virkemiddelapparatet i UH-sektoren

Kunnskapsdepartementet satte i april 2015 ned en gruppe (Svein Gjerdrem/Sven Ole Fagernes) for å vurdere organiseringen av de sentraladministrative oppgavene til Kunnskapsdepartementet og departementets underliggende organer. Gruppen fikk i mandat å vurdere arbeidsdelingen mellom departementet og underliggende virksomheter og organiseringen av de sentraladministrative oppgavene utenfor departementet. På bakgrunn av vurderingene skulle gruppen gi anbefalinger om framtidig organisering.

Gruppen la fram rapporten Kunnskapssektorern sett utenfra i januar i år og tilråder der følgende: Kunnskapsdepartementet bør slå sammen virksomheter til ett sentralt forvaltningsorgan for universitets- og høyskolesektoren. Organet   bør   også   overta   forvaltningsoppgaver fra Universitets- og høgskolerådet og forvaltnings- og etatsstyringsoppgaver fra departementets universitets- og høyskoleavdeling.

Grunnen til at dette omtales på denne bloggen er at forslagene, hvis de blir gjennomført, vil få konsekvenser for deler av støtte- og virkemiddelapparatet i UH-sektoren.

  • I rapporten foreslås bl.a. at følgende institusjoner og oppgaver bør vurderes lagt til den nye forvaltningsorganet:
  • Artsdatabanken
  • BIBSYS
  • CRIStin
  • Felles studieadministrativt tjenestejenter (FSAT)
  • Nasjonalt senter for realfagsrekruttering
  • Norgesuniversitetet
  • Program for kunstnerisk utviklingsarbeid (PKU)
  • Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD)
  • UNINETT
  • Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) sine oppgaver innen høyere utdanning, fagskole og forskning.
  • Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) sin godkjenning av utenlandsk høyere utdanning og fagskole

Høringsfristen var 11. april, men siden da har det vært stille omkring denne saken. Status fra KD er at rapporten/saken er under behandling. Rapporten ble ikke sendt til høring i HiØ, men  Fremmedspråksenteret kom likevel med innspill til et høringssvar til ledelsen. Alle høringssvarene kan leses HER.

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 30. sep. 2016 05:32 - Sist endret 24. sep. 2019 10:45
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.