Boklansering: Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner

Boka har undertittelen «Læring møter filosofi» og er skrevet av Ninni Sandvik (red.), Nina Johannesen, Ann Sofi Larsen Mette Røe Nyhus og Bente Ulla, alle ansatt på LU.

Boka setter ulike filosofiske begreper og perspektiver i arbeid med rådende forestillinger om læring.  Mer konkret handler det om kooperative læringsprosesser blant barn under tre år i barnehage, dvs. et tema som kanskje er mer aktuelt enn noen gang.

For ikke å ta læringsbegrepet for gitt, søker bokas forfattere å berøre og pirke borti begrepet, slik det manifesterer seg i ulike småbarnspedagogiske kontekster. Bokas drivkrefter er å finne i et ønske om å motarbeide perspektiver som marginaliserer de yngste barnas bidrag i læringsprosessene. Samtidig ønsker forfatterne å stikke kjepper i hjulene på forenklede ideer om læring, der en uforbeholden tillit til forhåndsdefinisjoner (målstyring) og kontroll (kartlegging og metode) ser ut til å dominere. For ikke å «være en død fisk i strømmen» skrives læring her frem på måter som både ivaretar og synliggjør barnas bidrag og samtidig tar kompleksiteter i læringsprosessene på alvor. Dette gjøres gjennom å sette begreper fra filosofene Hannah Arendt, Karen Barad, Gilles Deleuze, Michel Foucault og Emmanuel Levinas i arbeid med pedagogiske praksiser blant barn under tre år i barnehage.

Les mer om boka og bestill den HER.

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 8. jan. 2016 12:03 - Sist endret 24. sep. 2019 10:39
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.