2016 - Side 7

Publisert 20. jan. 2016 11:38

For om mulig å øke interessen for utenlandsstipend er det gjort noen endringer i kriteriene. Bla. er det nå løpende søknadsfrist og søkeren kan bruke inntil halvparten av stipendet til ekstrautgifter i forbindelse med utenlandsoppholdet. Det er satt av midler til tre stipend à 250.000 kr.

Publisert 18. jan. 2016 15:11

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har varslet en stortingsmelding om humaniora. Han ønsker blant annet å sette fokus på hvordan vi hever kvaliteten på forskningen og hvordan vi kan bruke humanistisk kunnskap til å løse store samfunnsutfordringer. Sist fredag (15.1) inviterte ministeren til kickoff-møte i Filmens hus i Oslo for å redegjøre for bakgrunnen for å sette i gang dette arbeidet. Han pekte på tre ting som han ønsker å fokusere på i denne stortingsmeldingen:

Publisert 14. jan. 2016 10:52

IR slutter ikke å imponere – de har fått bevilget 1,5 millioner over 3 år fra «Olav Thon Stiftelsen» til studentaktivt forskningsprosjekt i forbindelse med Hessdalen. HURRA!

Publisert 13. jan. 2016 11:54

Selv om Oslofjordfondet (OFF) ikke får på plass nytt styre før i mars, er det grunn til å anta at det blir en ny runde med kvalifiseringsstøtte for forskningsinstitusjoner med frist medio april (trolig 15. april). Senest 6 uker før søknadfristen vil utlysningen foreligge på OFFs hjemmside. Når denne utlysningen foreligger vil det bli invitert til søknadsseminar i Halden og Fredrikstad, der en går gjennom utlysningen og søknadskriteriene.

Publisert 11. jan. 2016 11:22

I et tidligere blogginnlegg ble det orientert om at det skal etableres en forskningsadministrativ enhet ved HiØ. Som et ledd i denne prosessen er det nå utlyst stilling som forskningsdirektør. Forskningsdirektøren skal ha ansvar for FoU- administrasjon og bibliotek. Det er antydet at den nye enheten vil ha 3-4 årsverk. Den (veldig?) sentrale FoU-koordinatoren er forespeilet å inngå i denne staben.

Publisert 11. jan. 2016 07:15

«Det er på høy tid å opprette systemer som gjør at faglig ansatte får mulighet til å praktisere det loven pålegger dem.», står det i et debattinnlegg i Bergesn Tidende 11. januar, skrevet av Hilde Traavik, dosent i norsk, Høgskolen i Bergen, Anne Ørvig, førstelektor i drama, Høgskolen i Bergen, Benthe Kolberg Jansson, dosent i norsk, Høgskolen i Østfold. Det siktes her til det nasjonale tellekantsystemet som kun premierer publisering på nivå 1 og 2.

Publisert 10. jan. 2016 09:39

Det er ikke hverdagskost at ansatte på HiØ får sine meninger på trykk i Aftenposten. Kjempebra, Ann-Kristin Johansen!!! Bakteppet er Valdressaken, den tragiske historien om den 13 år gamle jenta som ble funnet avmagret og død på en hytte, etter å ha vært utsatt for mobbing på skolen i mange år. Som voldsforsker og doktorgradskandidat i psykologi har Ann-Kristin en verdifull kompetanse som gjør at det er all grunn til å lytte når hun uttaler seg om mobbing. Hun skriver at mobbing er et samfunnsproblem, ikke bare et skoleproblem, og at det er voksnes ansvar å skape trygge oppvekstmiljøer uten krenkelser og mobbing.

Publisert 7. jan. 2016 07:59

Dette innlegget er delvis inspirert av et innlegg i Aftenposten 17.12 (Usynlige helter, av Nina Kristiansen).
Fagfellevurdering er en helt nødvendig del av vitenskapelig publisering. Dette skal gjøre at luker ut publisering av dårlig og uredelig forskning. Fagfellearbeidet er ikke akademisk tellende, men det brukes svært mye tid på slikt arbeid. Så hvorfor i all verden greier man å opprettholde en slik ordning? Som (veldig) gammel fagfelle vet jeg i alle fall svaret for mitt eget vedkommende, det opplevdes som en ære å bli spurt (i alle fall i starten), og det var ofte en helt unik mulighet til å få innsikt i det aller siste på eget forskningsområde.

Publisert 4. jan. 2016 07:36

Denne saken er ikke helt ny, men jeg tenkte det kunne være OK å legge ut et utdrag av et brev fra KD 4.11: I medhold av universitets- og høyskoleloven § 7-2 fjerde ledd bestemmer departementet hvilke betegnelser institusjonene skal benytte på andre språk. Departementet har fått innspill om at dagens praksis hvor høyskoler kan bruke den engelske betegnelsen «university college», i internasjonal sammenheng kan skape uklarhet om institusjonenes formelle og faglige status.

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.