Hva er å varsle?
Hva som ligger i begrepet å varsle eller varsling, må forstås i vid betydning. Å varsle omfatter også tilfeller hvor arbeidstaker tar opp spørsmål internt i virksomheten, overfor kollegaer, tillitsvalgte, representanter for ledelsen osv., inkludert kritiske ytringer som er en del av den alminnelige interne kommunikasjonen i virksomheten. En viktig forutsetning er at varslere må føle seg trygge på at varsling om kritikkverdige forhold ikke vil bli møtt med sanksjoner.
- Eksempler på kritikkverdige forhold kan være:
- brudd på lover og regler
- brudd på virksomhetens etiske retningslinjer
- svikt i sikkerhetsrutiner
- arbeidsforhold i strid med arbeidsmiljølovens krav, f.eks. mobbing og trakassering, rusmisbruk, annen problematisk avhengighet, dårlig arbeidsmiljø
- uforsvarlig saksbehandling i et forvaltningsorgan
- korrupsjon eller andre økonomiske misligheter
- fare for liv eller helse
- brudd på andre interne regler eller retningslinjer
Du kan varsle anonymt; dvs. at mottaker ikke kjenner din identitet. Slik varsling vil det imidlertid være vanskeligere for virksomheten å behandle, ettersom de ikke kan følge opp med ytterligere spørsmål til varsleren.
For at høringsinstansene skal få et realistisk inntrykk av hvordan systemet er tenkt å fungere, og dermed sikre prosjektgruppen relevante tilbakemeldinger har det blitt utarbeidet en testside på nett, Varsling, avvik og tilbakemeldinger ved HiØ
Høringsfristen er 15. desember.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere