Bokbad i Biblioteket med Trond Giske

Avdeling for lærerutdanning sørget for at en frisk og opplagt, og selvkritisk Trond Giske kunne presentere sin nye bok «La læreren være lærer». Boka handler om hvordan vi skal få en skole der alle barna kan lykkes. Som vanlig var han klar i sin tale, på uklanderlig trondhjemsdialekt.

Som mange vil vite er Trond Giske leder for Kirke- utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget. Boka er et resultat av at Giske i et helt skoleår har fulgt sin gamle barneskole Nardo i Trondheim, for å lære mer om dagens skolevirkelighet.

Giske beskrev mange gode konkrete forslag til hvordan skolesystemet kan endres til det bedre for elevene, bl.a. for å redusere frafall i videregående skole. Ett viktig poeng er «tidlig støtte», gjerne allerede i barnehagen. Det er for sent å stille opp med støtte når elevene har droppet ut.

Her er noen av spørsmålene som boka reiser:

  • Hva skal barna våre lære?
  • Hvorfor lar vi noen barn tape?
  • Hvilke krav bør vi stille til foreldrene?
  • Finnes det sikker kunnskap om hva som virker?
  • Hvilke feil har reformivrige politikere gjort?


Trond Giske i storform i Biblioteket på Remmen

Av Kjell Ove Kjølaas
Publisert 8. sep. 2015 17:59 - Sist endret 24. sep. 2019 10:38
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.