Tilknytningsavtale for pensjonister

Ansatte i undervisnings- og forskerstillinger, som etter pensjonering ønsker å bidra innenfor høgskolens fagfelt og spesielt innen forskningsaktivitet, kan søke om å få en tilknytningsavtale. HiØ vil behandle søknaden, etter kriteriene nevnt nedenfor. 

Hensikt

Høgskolens seniorpolitikk legger til rette for at høgskolen kan imøtekomme tidligere ansattes ønske om fortsatt tilknytning til høgskolen og aktuelt fagmiljø.

HiØ har interesse av å knytte til seg fagansatte som ønsker dette, gitt at visse kriterier er oppfylt. Selv om det for høgskolen ikke løper lønnskostnader for en slik tilknytning, vil det være kostnader forbundet med dette. HiØ må derfor gjøre konkrete vurderinger knyttet til om det skal opprettes en tilknytningsavtale, sett opp mot den økonomiske situasjonen.  

Forutsetninger

Tilknytningsavtalen for pensjonister gjelder kun for tidligere ansatte i undervisnings- og forskerstillinger ved HiØ, og som har gått av med full avtalefestet pensjon eller alderspensjon. 

Ordningen skal ikke hindrer nyrekruttering.

Ved vurderingen vil det, blant annet, bli lagt vekt på disse kriteriene:

  • videre- og sluttføring av forskningsprosjekter
  • relevant forskning innenfor et av høgskolens fagfelt
  • om forskningen er eksternfinansiert
  • bidrag inn i fagfeltet, for eksempel gjennom mentorvirksomhet, støtte til ansatte med mer
  • prosjektdeltakelse 
  • deltakelse i eller utvikling av nasjonale eller internasjonale nettverk

Du må søke om å få en tilknytningsavtale. Skriftlig søknad sendes til nærmeste personalleder, som gir en innstilling. Endelig avgjørelse tas av dekan. Avtalen signeres av dekan og den som tilknyttes ordningen.

Det er ingen rett, for søker, å få en tilknytningsavtale. Inngåelse av avtalen forutsetter alltid en individuell helhetsvurdering. Du kan ikke klage på avslag på søknad om tilknytningsavtale, da det ikke er et enkeltvedtak. 

Rammer

Ordningen er tidsbegrenset og avtalen gjelder for ett år av gangen. 

Begge parter står fritt til å terminere avtalen innenfor angitte avtaleperiode med én måneds varsel. Terminering innenfor perioden skal skje skriftlig.

Den som tilknyttes ordningen har ingen formelle rettigheter som ordinær ansatt og vil ikke motta lønn for denne aktiviteten.

Hva slags ressurser som tilbys vurderes i hvert enkelt tilfelle og fremkommer av avtalen. Aktuelle ressurser kan være:

  • Kontorplass
  • IT-utstyr og -tilganger
  • Høgskolens e-post
  • Nøkkelkort
  • Tilgang til bilbliotek med tilhørende databaser/artikkelsamlinger
  • Administrative støttetjenester
  • Tilgang til utstyr, forbruksartikler og lignende
  • Teknisk bistand

Utgifter knyttet til avtalen finansieres av fakultetenes/enhetens lokale budsjettramme.

HR-partner bistår leder med utarbeidelse av tilknytningsavtale i henhold til avtalemal. Avtalen registreres i den enkeltes personalmappe. 

Endringer

Tilknytningsavtalen ble den 25. juni 2024 endret. Endringene er drøftet i IDF og godkjent av organisasjonsdirektør.

Publisert 15. mai 2018 14:54 - Sist endret 25. juni 2024 18:07