Webinarrekke vurdering i fokus

Tidligere

Tid og sted: , hiof.zoom.us/j/65175916734?pwd=RW9jZkFLTnBTa1VWTXhjbTJ2UnV4Zz09

I språkfag vurderes både studentens kunnskap om lærestoffet og studentens språk-kompetanse. Hvordan kan vi utforme en eksamensform der det legges til rette for en best mulig tilnærmet «naturlig setting» hvor studenten kan anvende språket kommunikativt? I videreutdanningsstudiene i engelsk innenfor Kompetanse for kvalitet-strategien har vi over mange år utviklet en eksamensform der studentene gjennomfører en fagsamtale i grupper. Presentasjonen gir en begrunnelse for vurderingsformen og viser hvordan dette gjøres konkret med tanke på studentenes forberedelser, utforming av eksamensoppgaver, inndeling i grupper, praktisk gjennomføring, vurdering og tilbakemeldinger fra studentene. Med noen tilpasninger vil eksamensformen, eller elementer av den, kunne anvendes i andre fag (v/ Ingebjørg M. Mellegård, ØSS).

Tid og sted: , hiof.zoom.us/j/65175916734?pwd=RW9jZkFLTnBTa1VWTXhjbTJ2UnV4Zz09

I en forelesningssituasjon blir studentene gjerne passive mottakere. I dette webinaret vises et eksempel på hvordan bruke formativ vurdering under forelesning for å høyne student-aktiviteten. Undervisningssekvensen følger modellen: think-pair-share, og utgangspunktet er studenters begrepsforståelse presentert i form av grubletegninger (concept cartoons). Studentenes læringsprosess kan følges gjennom både digital og analoge studentrespons-systemer (v/ Heidi K. Grønlien, HV).

Tid og sted: , hiof.zoom.us/j/65175916734?pwd=RW9jZkFLTnBTa1VWTXhjbTJ2UnV4Zz09

Prokrastinering, eller irrasjonell og uheldig utsettelse av studiearbeid, er et stort problem. Mellom 50% til 70% av studentene prokrastinerer. Prosentandelen i hele befolkningen er betydelig lavere. En strukturell forklaring peker på det store tidsspennet, med lange tidsfrister, som preger studiearbeid. Hyppig og hyggelig formativ evaluering kan inngå i en vaksine mot prokrastinering. Jeg skal forsøke meg på en tentativ forklaring (v/ Jon A. Løkke, HV).

Tid og sted: , hiof.zoom.us/j/65175916734?pwd=RW9jZkFLTnBTa1VWTXhjbTJ2UnV4Zz09

Her redegjør vi for hverandrevurdering brukt i et prosjekt om mer studentaktive lærings-former i femårig grunnskolelærer-utdanning. Vi vil gi eksempler på hvordan studentene mener de kan oppnå forståelse gjennom denne hverandrevurderingen og hvordan en slik hverandrevurdering kan bidra til profesjonsretting av utdanningen (v/ Marianne Maugesten og Monica Nordbakke, LU).

Tid og sted: , hiof.zoom.us/j/65175916734?pwd=RW9jZkFLTnBTa1VWTXhjbTJ2UnV4Zz09

Flere av matematikkemnene i grunnskolelærerutdanningene inneholder et studentaktivt arbeidskrav der studentene retter hverandres oppgaver. I webinaret vil vi beskrive hvordan slike gjennomføringer foregår, både med og uten korona-restriksjoner, vise eksempler på oppgaver og kriterier og si noe om hvilket forbedrings-potensial vi ser i dette arbeidskravet. Vi håper på en diskusjon rundt spørsmålet: Er dette arbeidskravet relevant også i andre emner, fag, program og på flere avdelinger? (v/ Marianne Maugesten og Monica Nordbakke, LU).