Om pedagogisk merittering

Bakgrunn og forankring i strategisk plan

Regjeringen har satt fokus på kvalitet i utdanningen gjennom Meld. St. 16 Kultur for kvalitet i høyere utdanning som ble lagt fram av Kunnskapsdepartementet i januar 2017. I meldingen heter det blant annet at universiteter og høgskoler skal «etablere meritteringssystemer som bidrar til at arbeidet med å utvikle god undervisning verdsettes» (79).

Ett av målene i stortingsmeldingen er å bidra til at undervisningskompetanse skal vektlegges tyngre, ikke bare ved ansettelser, men gjennom hele karrieren. Høy undervisningskompetanse og evne og vilje til å utvikle god undervisning er en forutsetning for styrket utdanningskvalitet. Et meritteringssystem er således ett virkemiddel som skal implementeres i sektoren.  

Departementet følger opp meldingen i endelig tildelingsbrev 2018 der det står følgende: Alle universiteter og høyskoler skal utvikle meritteringssystemer for utdanning i løpet av 2019. De overordnede nasjonale rammene er at meritteringen skal være frivillig og søknadsbasert, og studentenes læring må ligge til grunn for utforming av systemene. Videre må den kollegiale læringskulturen tillegges vekt når kriteriene for merittering utarbeides, og status som merittert underviser bør tildeles etter en prosess med fagfellevurdering.

Høgskolens meritteringssystem er forankret i den strategiske planen der følgende mål gir viktige føringer for tildeling av status som merittert underviser:

  • Vi leverer fremragende samfunnsrelevante og profesjonsrettede utdanninger.
  • Våre studier kjennetegnes av studentaktiv undervisning, god oppfølging og hyppige tilbakemeldinger underveis i studiet.
  • Våre studenter opplever bruken av digitale læringsressurser og digitale undervisningsformer som læringsfremmende.
  • For studenter og ansatte er bruk av digitale og sosiale medier en naturlig del av fag- og forskningsformidlingen.
  • Vi arbeider effektivt og er en lærende og endringsdyktig organisasjon der kompetanse utvikles, rekrutteres og verdsettes.

Systemet inngår som en integrert del av høgskolens kvalitetssystem.

Overordnet mål, intensjoner og forutsetninger

Høgskolens meritteringssystem skal være et strategisk virkemiddel for utvikling av god undervisning der det overordnede målet er todelt:

  • Systemet skal fremme systematisk og målrettet arbeid med utdanningskvalitet.
  • Systemet skal fremme en kollegial undervisningskultur.

Ordningen skal støtte opp under og belønne vitenskapelig ansattes utdanningsfaglige kompetanse, bidra til økt undervisningsinnsats og å beholde gode undervisere i undervisning. Ordningen skal gi et tydelig signal om at institusjonen har fokus på studentene og studentenes læring.

Systemet skal være enkelt og oversiktlig og sikre en rettferdig og enhetlig behandling. Det er videre viktig at den kompetanse de meritterte besitter kommer institusjonen til gode og bidrar til utvikling av en kollegial kultur og en profesjonell undervisningskultur.

Ordningen skal være frivillig og uavhengig av de akademiske opprykksordningene og være et supplement til og ikke erstatning for eksisterende kvalitetsfremmende mekanismer. 

Systemet er felles for høgskolen og forvaltes sentralt.

Systemet skal:

  • tydeliggjøre de krav som skal stilles til undervisningskompetanse/-erfaring utover basisnivå
  • beskrive hvordan kompetanse utover basisnivå skal dokumenteres og etter hvilke kriterier den bør vurderes og belønnes
  • beskrive ansvar, roller og prosedyrer for søkning, bedømmelse og oppfølging

Systemet har ett nivå over pedagogisk basiskompetanse: Merittert underviser. Innføringen av et merittert nivå er ment å:

  • anerkjenne og belønne ansatte med særlig høy kompetanse og engasjement for undervisningsoppgaven og inspirere dem til ytterligere innsats
  • inspirere og motivere samtlige vitenskapelig ansatte til å legge større vekt på undervisningsoppgaven
  • bidra til utvikling av det miljø de meritterte underviserne inngår i. Disse må aktivt trekkes inn i arbeid med undervisningskvalitet primært på enhetsnivå. Samtidig må ikke slike oppgaver få et slikt omfang at de meritterte underviserne trekkes ut av sin egen undervisning.

Lenker

 

Publisert 23. okt. 2019 15:14 - Sist endret 12. juli 2021 14:41