Egenmelding kan benyttes i stedet for sykmelding for å melde fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade.
Hvordan melder jeg fra?
- Kontakt din leder eller stedfortreder så snart som mulig. Om mulig bør du gi din leder informasjon om forventet lengde på fraværet, om fraværet er arbeidsrelatert og din funksjonsevne.
- Registrer ditt fravær i kalenderen din, slik at dine kollegaer, studenter og servicetorget blir informert
- Opprett "Fraværssøknad" i SAP-portal/DFØ App og velg fraværstype "Egenmelding". Søknaden godkjennes deretter av leder.
Hvilke regler gjelder?
- Egenmelding brukes på heldagsfravær. Dersom du har vært på jobb, jobbet og blir syk i løpet av arbeidsdagen, registreres fraværet som "Syk del av dag" i SAP-portal/DFØ App.
- Egenmelding kan benyttes inntil 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode.
- Egenmeldingsdagene kan tas ut enkeltvis eller opp til 8 sammenhengende kalenderdager (inkl. helg og helligdager).
- Det er et maksuttak på 8 egenmeldingsdager innenfor en 16 dagers periode. Dersom du har benyttet 8 dager innenfor en 16 dagers periode må du være arbeidsfør i 16 kalenderdager før egenmelding kan benyttes igjen.
- Egenmeldte fraværsdager forut for sykmelding fra lege, regnes som brukte egenmeldingsdager.
- Er du syk utover egenmeldingsdagene, må du kontakte lege. Legen vil vurdere om det er tungtveiende medisinske grunner til fravær fra jobb, både ved førstegangs og senere sykemeldinger.
- Hvis du har vært syk (egenmelding/sykmelding) sammenhengende i 16 dager (arbeidsgiverperioden) kan du ikke benytte ny egenmelding før du har vært helt arbeidsfør i 16 sammenhengende kalenderdager.
- Egenmelding kan ikke benyttes under ferie.
- Egenmelding kan ikke benyttes i kombinasjon med delvis sykmelding eller redusert stilling som følge av rehabilitering.
Jeg er deltidsansatt - hvilke regler gjelder for meg?
For deltidsansatte gjelder samme regler, men her teller arbeidsfrie dager med i beregningen når man er syk før og etter, på samme måte som lør-, søn- og helligdager teller med i beregningen.
Jeg er nyansatt - hvilke regler gjelder for meg?
For å få rett til å bruke egenmelding må du ha arbeidet ved høgskolen i minst to måneder, hvis ikke må du ha sykmelding fra første fraværsdag.
Egenmeldingskvoten er oppbrukt - hva da?
Dersom kvoten for egenmeldingsdager er brukt opp innenfor en 12 måneders periode, må du kontakte legen din for å få en sykmelding. Arbeidsgiver kan ved mistanke om misbruk frata den ansatte retten til å bruke egenmelding i inntil 6 måneder.
Tap av retten til å bruke egenmeldingsdager
Dersom du i løpet av 12 måneder har hatt fire sykefravær eller flere uten å legge fram legeerklæring, kan din leder bestemme at du må dokumentere alle sykefravær med sykmelding. Beslutningen om å ta fra en arbeidstaker helt eller delvis retten til å nytte egenmelding, skal tas opp til ny vurdering når det er gått 6 måneder.
Mer informasjon
Arbeidstakers rett til å benytte seg av egenmelding er regulert i Lov om folketrygd av 28.02.97 paragrafene 8-23 til 8-27. Loven er en minimumslov og i henhold til inngått avtale om inkluderende arbeidsliv gis du som arbeidstaker en utvidet adgang til bruk av egenmelding.