Østfold fylkeskommune bidrar med 15 tusen kroner i støtte til gjennomføring av utdypende forskningsarbeid knyttet til prosjektet Interessebasert kroppsøving ved LU. Det utdypende arbeidet består av intervjuer med faglærere i kroppsøving, både i videregående skoler og ungdomsskoler. Arbeidet vil kunne gi dypere innsikt i kroppsøvingslærernes opplevelser rundt prosessen med å utvikle nye metoder og modeller for undervisning i kroppsøving.
Aktuelle saker for ansatte - Side 56
Hensikten med SHP-satsingen var å styrke forskningen på kompetanseområder som høgskolene har et spesielt ansvar for. Samfunnsøkonomisk analyse har nå på oppdrag fra Forskningsrådet evaluert denne satsingen. Evalueringen konkluderer med at satsingen har bidratt til å heve FoU-aktiviteten og trolig også -kvaliteten ved de miljøene som har mottatt støtte. Institusjonene har utnyttet midlene til å bygge og videreutvikle fagmiljøene og til å styrke institusjonens FoU-profil. Evalueringen viser også at SHP-prosjektene har bidratt til økt samarbeid innenfor de relevante fagmiljøene i Norge, men også med miljøer i utlandet. Evalueringsrapporten finner du HER.
Rektor Hans Blom innvier Rektoratets blogg og starter med å tilbakevise at det å være størst alltid er best.
I disse fusjonstider i universitets- og høgskolesektoren har retorikken ofte vært: «Størst er best». Vårt Akademi for scenekunst er et meget godt eksempel på det motsatte. Vår minste fagenhet leverer attraktive studier innen skuespill og scenografi som er godt kjent i store deler av verden.
Catrin Norrby, Dept of Swedish Language and Multilingualism, ved Stockholms Universitet, holdt et miniseminar på LU tidligere i år. Tittelen på seminaret/presentasjonen var: The impossible genre? How to write a successful grant application.
Tabellene viser antall publiseringspoeng iht. det som er godkjent (nasjonalt) som nivå-publisering i 2015. Disse poengene må IKKE forveksles med de lokale publiseringspoengene som gir uttelling HiØs RBO – Resultatbasert omfordeling.
Bibliometrisk siteringsanalyse samler inn data på hvor ofte en vitenskapelig artikkel siteres, og bruker disse tallene for å måle den relative innflytelsen av vitenskapelige forfattere og publiseringskanaler. At en artikkel blir hyppig sitert, regnes gjerne som en indikator på høy kvalitet på forskningen.
Publiseringspoengene for 2015 for alle institusjonene i UH-sektoren er nå lagt ut HER. HiØ hadde en nedgang på knapt 8 prosent i forhold til 2014. Nedenfor er en oversikt for HiØs avdelinger:
2. mai presenterte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen «Forskningsbarometeret og tilstandsrapporten for høyere utdanning 2016». Isaksen bruker ofte en morsomhet som innledning til innleggene sine. Denne gangen var det at han ønsket seg at sin egen stillingstittel på engelsk var «Grand Master of Education, Science, and Culture», som den tidligere presidenten i Ekvatorial-Guinea kalte seg.