Geir Afdal blir fagansvarlig for høgskolens nye doktorgradsprogram

I desember 2022 fikk Høgskolen i Østfold godkjent sitt første doktorgradsprogram. Nå er Geir Afdal ansatt for å lede arbeidet som fagansvarlig for doktorgradsutdanningen samt et eget veilederutviklingsprogram.

Geir Afdal starter i jobben som fagansvarlig for doktorgradsutdanningen i mai. Foto: Nina Fredheim/HiØ.

– Jeg gleder meg! Utrykker Geir Afdal.

Han kan skilte med ikke mindre enn dobbel professorkompetanse, innenfor pedagogikk og innenfor religion, livssyn og etikk (RLE).

Afdal startet som høgskolelektor i religion livssyn og etikk ved Høgskolen i Finnmark allerede i 1992. I 1999 kom han til lærerutdanningen ved HiØ, og ble forskningsleder der i 2004. Siden 2008 har han undervist og vært forskningsleder ved MF vitenskapelig høyskole lærerutdanningen og hatt professorII-stilling ved HiØ.

I mai ser han frem til å følge den faglige utviklingen til høgskolen tett.

– Det skjer mye spennende på forskningsfronten ved HiØ for tiden. Flere og ganske ulike forskningsmiljøer har vært i en god utvikling over tid og fremstår som attraktive nasjonalt og internasjonalt, sier han.

– HiØ har gått en lang vei fra da jeg ble først ansatt i 1999 til nå, fra en institusjon som var opptatt av å utvikle og drive gode utdanninger til et sted der utdanning og forskning går hånd i hånd.

– Jeg gleder meg til å følge dette på nært hold og være aktiv med på å utvikle forskning, forskerutdanning og forskningsveiledning videre, sier den erfarne professoren.

Skal sørge for god fremdrift og oppdrift

Afdal er imponert over den grundige jobben som er gjort med å få på plass doktorgradsprogrammet innenfor det digital samfunn. Nå får han en sentral rolle med å sjøsette programmet, slik at det får en god frem- og oppdrift.

Det første han skal ta tak i når han starter opp i mai er å være med på prosessen med å få doktorgradsutdanningen i daglig drift.

Programmet er interdisiplinært og involverer alle fakulteter, mange fagmiljøer og personer, så det blir viktig å skape et godt samarbeidsklima.

– Jeg har lang og bred erfaring med ulike typer doktorgradsprogram og interdisiplinære forskerutdanninger, som jeg kan dra veksel på, forteller han

I dette arbeidet er også kontakten med stipendiatene og doktorgradsveilederne avgjørende.

Starter opp et eget veilederutviklingsprogram

Det er ønskelig med en god gjennomstrømning for doktorgradskandidatene og at de er best mulig forberedt til å bidra med sin spisskompetanse i samfunnet etter doktorgradsutdanningen.

Derfor etablerer høgskolen et eget veilederutviklingsprogram. Her får Afdal en sentral rolle.

Han skal være med å etablere, lede og holde oppdatert programmet, og mener dette er viktig å ha på plass.

– Forskning på doktorgradsutdanning er samstemt i at veiledning og veileder er viktig for kvaliteten på forskerutdanningsløpet, sier han.

Han er klar på at det å være veileder for en stipendiat er en spesielt kompleks oppgave. Ikke bare skal en beherske faglige, vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål, en skal bidra til planlegging og gjennomføring av forskning, utdanning og mange andre oppgaver. Ikke minst forstå og respondere på relasjonelle og personlige utfordringer.

Det menneskelig og det faglige lar seg ikke skille.

– Paradokset er at veilederen ofte står alene i disse komplekse utfordringene. Det er avgjørende at doktorgradsveiledning ikke privatiseres, men blir et felt man kan lære noe om, dele erfaringer om og diskutere i fellesskap. Forskningsveiledning er et eget fag- og forskningsområde, mener Afdal.

– Faglige, dyktige veiledere trenger også kunnskap om forskningsveiledning – derfor vil vi utvikle et program for veiledere.

Han forteller at det også vil bli arrangert veilederfora der veiledere kan diskutere egne erfaringer, samt en mentorordning der de tilbys samtaler med erfarne veiledere.

Viktig å jobbe med forskerutdanningskulturen

Afdal har i løpet av tiden ved HiØ hatt ansvar for professor-, dosent- og førstelektorkvalifisering, oppfølging av stipendiatene ved lærerutdanningen samt undervist og veiledet ved master i spesialpedagogikk og master i mangfold og inkludering.

Fra 2011 har han vært daglig leder i forskerskolen Religion, Values, Society (RVS), der ikke mindre enn 85 stipendiater og ca 170 veiledere er individuelle medlemmer, i tillegg til 11 universiteter og høgskoler i Norge og Sverige. Boston University er internasjonal partner.

Gjennom sin erfaring ser han viktigheten av å jobbe med å utvikle en god forskerutdanningskultur.

– Det å bli forsker handler ikke bare om å tilegne seg visse kunnskaper og ferdigheter, men også å bli sosialisert inn i ulike forskerfellesskap, i kollektive måter å gjøre og forstå forskning på.

– Det er viktig at vi ved HiØ videreutvikler aktiviteter og prosesser som videreutvikler forskningsmiljøene til attraktive forskerutdanningsmiljøer, sier han.

Og legger til:

– Dette er viktig for rekruttering av stipendiater, for kvaliteten på forskerutdanningen og for videreutviklingen av forskningen.

Afdal startet som doktorgradsveileder i 2007. I løpet av 15 år har han veiledet 25 stipendiater, bl.a. innenfor fagområdene pedagogikk, etikk, religionsvitenskap, matematikkdidaktikk og norskdidaktikk.

– HiØ har allerede mange ansatte som jobber med doktorgradsprosjekter, enten som full tids stipendiater eller som del av fagstilling, totalt rundt 60. I og med at doktorandene er knyttet til eksterne programmer, er imidlertid denne aktiviteten fragmentert og relativt lite synlig, sier professoren.

Afdal vil også jobbe med utvikling av samarbeid på tvers av fagmiljøer.

– Et slikt samarbeid bør preges av en annerkjennelse av og respekt for forskjeller. Forskning gjøres på mange ulike måter, og i et sunt fagmiljø foregår det kritiske diskusjoner av hva forskning er og bør være.

Samtidig er det viktig at disse diskusjonene bæres av en respekt for forskjeller, og en nysgjerrighet på hva forskjeller kan gi av nye innsikter og perspektiver.

– HiØ er også i god gang med utvikling av et nytt doktorgradsprogram i samarbeid med andre institusjoner. Å være med i tenkningen om flere mulige program vil være en oppgave på sikt, sier han avslutningsvis. 

Kort om Geir Afdal

  • Alder: 60 år
  • Bosted: Oslo, Ullerøy og Halden
  • Gift med Hilde Afdal
  • Barn: Aleksander og Sondre
  • Faglig profil 

Les også:

Fikk godkjent doktorgradsutdanning – dermed rykker høgskolen opp på både utdannings- og forskningsfronten

Av Nina Skajaa Fredheim
Publisert 17. feb. 2023 09:28 - Sist endret 14. des. 2023 07:38