Hensikt
Hensikten med studien har vært å få økt kunnskap om hvilke temaer studenter og ansatte ønsker å få hjelp til når de bestiller tjenesten "Lån en bibliotekar". Funnene har gitt innspill til videreutvikling av bibliotekets veiledning og undervisning i litteratursøk, kritisk vurdering av kilder og referanseteknikk. Studien ble først foretatt i perioden 2012-2015, og en oppfølgingsstudie ble utført i perioden 2016-2019.
Konklusjon fra oppfølgingsstudien
Lån en bibliotekar er en populær tjeneste og et viktig supplement til undervisning og
veiledning. Ulike behov dekkes av disse tre tjenestene.
- Referanseteknikk. Mest etterspurt i Halden. Det er fortsatt en stor utfordring med referanseteknikk.
- Relevans. Mest etterspurt i Fredrikstad. Oppfølgingsstudien viser stor økning i antall studenter som uttrykker problemer med å finne relevant litteratur.
- Kilder. Valg av kilder oppleves ikke som et så stort problem i oppfølgingsstudien.
- Vitenskapelighet. I Fredrikstad er det en stor økning i antall spørsmål etter hva vitenskapelighet er.
Åpen tilgang til forskningsdata
Underveis i studien ble vi med på NSD sitt NORDi-prosjekt knyttet til forskningsdatahåndtering. I den forbindelse fikk vi erfaring med å lage meldeskjema, datahåndteringsplan og med arkivering av data for åpen tilgang.
Medlemmer
Kjell Erik Johnsen
Grete Gluppe