English version of this page

Systematisk litteratursøk

Bibliotekarer ved Høgskolen i Østfold utfører systematiske litteratursøk for forskningsprosjekter og søknader om forskningsmidler. Tjenesten er for ansatte. Studenter er velkomne til å benytte seg av tjenesten Lån en bibliotekar.

Et systematisk litteratursøk kan brukes til å:

  • skaffe seg oversikt over forskningslitteratur innen et emne
  • framskaffe kunnskapsgrunnlag for ulike former for oppsummert forsking
  • identifisere kunnskapshull

Arbeidet med å utføre systematiske litteratursøk er tidkrevende og forutsetter kompetanse i søketeknikk og kjennskap til ulike databaser og informasjonskilder. Bibliotekarer fra begge studiesteder utfører systematiske litteratursøk i samarbeid med forskere og stipendiater.

    Dette kan vi tilby

    • Gjennomarbeidet og dokumentert søkestrategi
    • Forslag til aktuelle databaser og informasjonskilder
    • Gjennomføring av systematiske søk
    • Overlevering av referanser fra ferdigstilt systematisk søk
    • Forslag til tekst som beskriver metoden bak litteratursøket , og som eventuelt kan inkluderes i søknad, artikkel eller literature review

    Dette må dere bidra med

    Kommunikasjon og tre møter med bibliotekaren som påtar seg oppdraget, et ved oppstart, et underveis og et avslutningsvis, hvor vi avklarer og diskuterer følgende

    Ved oppstart

    • Problemstilling
    • I hvilken sammenheng skal søket brukes?
    • Aktuelle søkeord
    • Aktuelle kilder
    • Eksempler på relevant litteratur
    • Relevante avgrensninger

    Underveis

    • Justere søkeord og avgrensninger etter innledende søk
    • Vurdering av resultatene
    • Velge ut aktuelle referanser
    • Eventuelle tilbakemeldinger

    Avslutningsvis

    • Overlevering og diskusjon av de endelige resultatene.
    • Gjennomgang av metoden og prosessen bak det systematiske litteratursøket.

    Bestill et systematisk litteratursøk

    Kreditering

    Forskningsetiske retningslinjer og normer for god vitenskapelig praksis sier at andres bidrag skal krediteres. Vi oppfordres derfor til at den bibliotekaren som utfører det systematiske søket for dere, krediteres for dette bidraget i "acknowledgements":

    https://www.forskningsetikk.no/om-oss/hva-er-forskningsetikk/

    Ved venteliste prioriterer vi på denne måten:

    1. Kronologisk etter dato for bestilling
    2. Høgskolens satsningsområder: Det digitale samfunn og språkfagene
    3. Høgskolens PhD-program.

    Frister for mottak av søkeoppdrag før semesterslutt:

    Vi behandler søkeoppdrag fortløpende, men for å kunne avslutte et søkeoppdrag før semesterslutt må vi sette noen frister.

    • Vårsemesteret: 1. juni
    • Høstsemesteret: 25. november

    Vi kan starte søkeoppdrag etter disse fristene, men det kan bli vanskelig å ferdigstille disse innen semesterslutt.

    Kontaktinformasjon

    Teamet koordineres av Kjell Erik Johnsen

    Henvendelser til teamet kan gjøres til: systematiskesok[at]hiof.no   

    Eksempler på publikasjoner vi har bidratt til

    I kronologisk rekkefølge:

    Mathisen, T. F., Hay, P., & Bratland-Sanda, S. (2023). How to address physical activity and exercise during treatment from eating disorders: a scoping review. Current Opinion in Psychiatry, 10-1097. https://doi.org/10.1097/YCO.0000000000000892

    Leonardsen, A.-C. L., Bååth, C., Helgesen, A. K., Grøndahl, V. A., & Hardeland, C. (2023). Person-Centeredness in Digital Primary Healthcare Services—A Scoping Review. Healthcare11(9), 1296. https://doi.org/10.3390/healthcare11091296

    Hardeland, C., Svendsen, E. J., Heitmann, G. B. & Leonardsen, A.-C. L. (2023). Healthcare personnel self-assessed competence and knowledge following implementation of a new guideline on maternal resuscitation in Norway. A repeated measure study. Health Science Reports, 6(1), e1035. https://doi.org/10.1002/hsr2.1035

    Prøitz, L., Langeland, F., Steinnes, K. K. & Mainsah, H. (2022). Hybride maskuliniteter og hatideologi på nett: En litteraturgjennomgang om incels i et feministisk medievitenskapelig perspektiv. Norsk medietidsskrift, 29(2), 1-15https://doi.org/10.18261/nmt.29.2.3 

    Skafle, I., Nordahl-Hansen, A., Quintana, D., Wynn, R. & Gabarron, E. (2022). Misinformation About COVID-19 Vaccines on Social Media: Rapid Review. J Med Internet Res, 24(8), e37367. https://doi.org/10.2196/37367

    Dean, M., Nordahl-Hansen, A. (2021). A Review of Research Studying Film and Television Representations of ASD. Rev J Autism Dev Disord https://doi.org/10.1007/s40489-021-00273-8.

    Dechsling, A., Orm, S., Kalandadze, T. et al. (2021). Virtual and Augmented Reality in Social Skills Interventions for Individuals with Autism Spectrum Disorder: A Scoping Review. J Autism Dev Disord. https://doi.org/10.1007/s10803-021-05338-5

    Del Busso, L. A., Brottveit, G., Løkkeberg, S. E. T. & Gluppe, G. (2021). Women’s embodied experiences of using wearable digital self-tracking health technology: a review of the qualitative research literature. Health Care for Women International. doi: 10.1080/07399332.2021.1884682.

    Karlsen, K. H. & Lockhart-Pedersen, V. (2020). Story-based Cross-Curricular Teaching and Learning: A Systematic Mapping of the Research Literature on The Scottish Storyline Approach. I K. H. Karlsen & M. Häggström (Red.), Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education (s. 393 - 432)Waxmann.

    Spernes, K. (2020). The transition between primary and secondary school: a thematic review emphasising social and emotional issues. Research Papers in Education. https://doi.org/10.1080/02671522.2020.1849366

    Andre nettsider om Systematisk litteratursøk

    Publisert 25. sep. 2019 12:11 - Sist endret 8. feb. 2024 14:28